De E10 benzine vanaf 1 oktober 2019 op de pomp
Een probleem waar klassiekers tegenwoordig last van hebben is de toevoeging van bio-ethanol aan benzine. De toevoeging zorgt voor een verlaging van de CO2-uitstoot. Althans, de plant waaruit de bio-ethanol wordt verkregen neemt CO2 op en netto is dit beter voor het milieu.
Helaas breekt bio-ethanol verschillende oude rubbersoorten af zoals natuurrubber (NR) en butylrubber (IRR). Ook heeft het een reinigende werking. De aanslag in de tanks en de leidingen van oldtimers kan hierdoor losraken en zich ophopen in de brandstofpompen en carburateurs.
Een andere eigenschap van ethanol is dat het de neiging heeft tot oxideren wat zorgt voor verstoppingen van het brandstofsysteem. De meeste oldtimers houden dus niet van deze brandstof-mix.
Of uw klassieker benzine met een hoog octaangehalte nodig heeft is terug te vinden in de instructieboekjes. Ook kunt u het navragen bij klassiekerbedrijven of merkenclubs. Is het zo dat uw oldtimer geniet van een benzine met een hoog octaan gehalte kunt u onderstaande varianten proberen.
- BP Ultimate (98 octaan)
- Firezone Premium (98 octaan)
- Shell V-Power (98 octaan)
De prijs voor de brandstof is wel wat hoger maar met deze soorten benzine rijd je iets zuiniger aangezien elke procent ethanol het verbruik met 0,3% verhoogt.*
Heeft u een youngtimer en wilt u controleren of deze geschikt is voor 10% ethanol? Controleer dit via https://www.e10check.nl/.